En lösning för problemlösare

 Jag älskar att lösa korsord.
En av mina särheter är att jag gärna bygger/söker den optimalaste vägen för att lösa ett problem.
Du kanske har hört termen ”problemlösare”, vilket innebär att man söker lösningar på problem, är väldigt duktig på att lösa problem, tycker om själva den processen runt om problemlösandet och även gläds åt resultatet när jag väl klarar av uppgiften. För egen del kan jag väl känna att detta kommer av att man måste strukturera upp sin väg framåt, annars blir det lätt lite rörigt, ett tydligt exempel är mitt skrivbord/min anslagstavla…

Med det sagt så vill jag slå ett slag för den kvalitetshöjande aspekten i att bygga system snarare än att springa med hinkar och släcka bränder, eller som en kollega till mig sa en gång, ”strukturer gör oss kreativa”. 
När vi har klara strukturer för en uppgift, dvs vad gör jag nu, sen osv så kan man i den processen börja experimentera och, förhoppningsvis, förbättra processen och i förlängningen kärnverksamheten.

En viktig passus i detta är dock skillnaden mellan granskningsarbete och kvalitetsarbete, där den tidigare är en genomgång av verksamhetens produkter och den senare är en förändringsprocess av verksamheten.
Ett verkligt kvalitetsarbete utvecklar medansvarigas förmåga att utföra arbetet väl.
Dessvärre tror jag att man lätt fastnar alldeles för lätt i den tidigare snarare än jobbar med den senare…

Integritet 
Meningsfullhet
Attraktivitet
Genuinitet
Engagemang

//Torbjörn ”Tb” Andersson


Comments

Popular posts from this blog

KUD:ar med Kvalitet

Samarbetsförmågans inverkan på klimatet