Skolinspektionens kvalitetsgranskning 2018

 Enligt min åsikt ska allt kvalitetsarbete utgå från och bygga på ”utifrån forskning och beprövad erfarenhet”.

Skolinspektionen släppte sin kvalitetsgranskning kring språkundervisning för invandrare den 18 april 2018 och kom fram till ungefär samma problemområden som många organisationer brottas med: individualisering, relevant innehåll och kompetensutveckling.

I skolinspektionens rapport står det bla.:

”Skolinspektionens resultat överensstämmer således med den problembild som tidigare uppmärksammats. Skolinspektionen finner starka argument för att ytterligare förstärka kontrollen på huvudmannanivå och öka utvecklingsinsatserna av utbildningen för denna grupp av elever så att undervisningen ger de språkliga redskap de behöver för kommunikation och för ett aktivt deltagande i vardags- och samhällslivet och inom arbetslivet.”

Detta citat stämmer väl överens med det som står i Academedias kvalitetsrapport 2016/17 under rubriken utveckling av undervisning:

”Skapa systematik, metod och process för uppföljning av lärares arbete i syfte att hitta best practice i olika utbildningsformer och uppdrag.”

Man ser alltså ett behov i att utveckla, och mitt mål i detta är enkelt, vi ska vara ledande i den processen.  Min fråga är således, vill du haka på?

//Torbjörn ”Tb” Andersson

Comments

Popular posts from this blog

KUD:ar med Kvalitet

En lösning för problemlösare

Samarbetsförmågans inverkan på klimatet