Manualisering och kvalitetsarbete

 

Manualisering och manualiseringsprocessen är intressant.
Liksom när det gäller kvalitetsarbete är några av de viktigaste frågorna:

Vad gör kärnverksamheten direkt bättre?
Vad är bara till för andra utanför verksamheten?
Vad hjälper medansvariga att organisera verksamheten?
Vad ska läggas till och vad ska tas bort istället för det tillagda?
Vilka manualer är viktiga och vilka dör på ”dokumentkyrkogården”?
Hur hindrar manualen administrativt överarbete och öppnar upp för ”mertid”?
Vad lär man sig ”utanför manualen” och till vilken nytta är egentligen manualen?
Vad gör manualen för att verksamheten ska komma ifrån granskningsarbete till kvalitetsarbete?

 Jag hamnade i en intressant diskussion häromdagen, eller egentligen har den pågått ett tag.
Jag hävdar med bestämdhet att vilken bil du kör spelar ingen roll för kvaliteten i din körning. Stanna upp lite och fundera på den meningen. Vilken bil du kör spelar ingen roll för kvaliteten i din körning.
Oavsett om du kör en dyr eller billig bil så kan du fortfarande bibehålla kvaliteten i din körning. Jag anser ju det vara en självklarhet. Visserligen kan det vara roligare att köra en dyr flådig bil än en billig skruttig, men du kan fortfarande bibehålla kvaliteten i din körning.Och det intressanta är att den meningen kan användas i flera olika diskussioner, oavsett om man pratar om olika projekt eller som i detta fall manualisering. Din körning kan bibehålla samma höga kvalitet oavsett om du verkar via ett medium eller ett annat.

Sedan är det ju också så att vi vet av erfarenhet att om du har bättre möjligheter att utföra ditt arbete väl kommer det bli bättre utfört. Men det gäller arbetets utfall snarare än din insats, vilket det är skillnad på även om det senare starkt påverkar det tidigare. Att du har mer att göra gör oftast endast att du måste göra mindre på varje del på samma utgångstid, men det är också här som en god manual/tillvägagångssätt kan hjälpa till optimera utfallet av ditt goda arbete.

Det finns dock tre viktiga kvalitetsaspekter i den här processen som jag vill poängtera.
Den första är att vilken bil du kör spelar ingen roll för kvaliteten i din körning. 
Den andra är att man måste sträva efter att få verktygen att jobba för en snarare än tvärtom.
Den tredje är att kvaliteten och kvalitetsarbetet är avhängigt ett framgångsrikt kombinerande av tillgängliga verktyg.

Personligt
Initierad
Lämplighet
Skapar
Kvalitet

//Torbjörn "Tb" Andersson, 


Comments

Popular posts from this blog

Samarbetsförmågans inverkan på klimatet

Kvalitet i en digital miljö

Fem delar i en kvalitetsinriktad undervisning