Med fokus på kvalitet

 ”När förändringens vindar blåser bygger en del vindskydd medans andra bygger väderkvarnar”

En lång resas början

Den 1 december 2017 fick jag uppdraget att implementera ett kvalitetsarbete. Resan fram till det datumet var lång och resan efter det kommer aldrig ta slut. Den första december 2016 fick jag uppdraget att gå in som ortssamordnare i Mariestad och lösa Yrkessvenskauppdraget vi hade där, vilket jag, enligt vad jag erfarit, löst med den ära. I samband med detta bad en kollega mig beskriva hur mitt upplägg och min pedagogiska tanke såg ut, vilket resulterade i något som kan liknas vid en metodisk modell. I mitt arbete med modellen så behövde jag olika dokument för att kunna visa på en spårbarhet och likvärdighet, och bland dem en systematisk kvalitetsarbetsplan.

Efter flera mejl- och telefonkontakter med olika chefer slutade det med att jag i ett mejl till chefen för arbetsmarknadsenheten i slutet av mars bifogade ett kvalitetsarbetsplansunderlag med frågeställning och vad som i realiteten var underlag för ett komplett strukturerat kvalitetsarbete för hela Eductus. Efter det har min värld inte varit den samma…

Särhet. Nämnde jag att jag har det?

Vem/vad är jag då?

Saxat direkt ur projektplanen för projektet så är definitionen för min roll, kvalitetskoordinator:

Kvalitetskoordinatorn jobbar med kvalitets- och utvecklingsarbete med huvudsaklig inriktning på övergripande kvalitet- och utvecklingsfrågor i verksamhetens samtliga områden, med en kontinuerlig orientering nationellt och internationellt. Kvalitetskoordinatorns uppgift är att följa, samverka, koordinera och utveckla kvalitets- och utvecklingsprocesserna samt systematiskt kvalitetsarbete.

Dvs jag har en nyckelroll som samverkare, positiv pådrivare och utmanande samarbetspartner i alla led och lägen där kvalitets- och utvecklingsarbete sker. Eller som jag alltid säger: ”Hela ###, Hela tiden”, alla ska med.

Kvalitet vad är det?

Ordet kvalitet kommer från latinets ”Qualitas” som betyder ”egenskap, av vad” och avser värdet av egenskaper som objekt, subjekt eller aktiviteter har. Enligt standarden i kvalitetssystemet ISO 9000:2005, definieras begreppet kvalitet enligt följande:

”Kvalitet – Grad till vilken inneboende egenskaper uppfyller krav”.

Dvs kvalitet är alla sammantagna egenskaper hos ett objekt eller en företeelse som ger den dess förmåga till, och grad av, tillfredsställelse av uttalade och underförstådda behov och krav. Det jag avser med kvalitet är hur väl vi lyckas med vårt uppdrag (utifrån tre kvalitetsområden, funktionell kvalitet, upplevd kvalitet och ändamålsenlig kvalitet) och att vi utvecklar en organisation som kännetecknas av kvalitet och en strävan till ständiga förbättringar. Detta, och mer kring kvalitetsarbete står beskrivet på vårt intranät.

Systematiskt kvalitetsarbete i korthet

Syftet med ett systematiskt kvalitetsarbete är att synliggöra kvalitet och likvärdighet, dvs vad vi gör, varför och vad det leder till genom att planera, följa upp, analysera och dokumentera för att sträva mot en kvalitetsutveckling. Systematiskt kvalitetsarbete handlar om ett förhållningsätt till den egna verksamheten som bygger på att man kontinuerligt utvärderar verksamheten och söker efter förbättringsåtgärder och utvecklingsmöjligheter. Dvs man jobbar för att hela tiden göra saker på ett bättre sätt. För dig, mig, deltagare/elever, alla som kommer i kontakt med ###. Alla ska kunna få maximal nytta av vad vi gör på bästa sätt, och det är, för mig, en god definition på ”best practice”.
Min enda fråga till dig är, nu kör vi, vill du hänga med?

 

//Torbjörn ”Tb” Andersson

Comments

Popular posts from this blog

KUD:ar med Kvalitet

En lösning för problemlösare

Samarbetsförmågans inverkan på klimatet